Informacje prasowe

Łódź miastem BPO

W czasach, gdy wiele firm zapowiada zwolnienia lub wstrzymanie rekrutacji, cel taki jak zwiększenie zatrudnienia wydawałby się trudny do zrealizowania. Jednak dla wielu międzynarodowych spółek, moment spowolnienia rynkowego jest właśnie czasem poszukiwań możliwości przeniesienia części procesów biznesowych tam, gdzie ich koszty będą niższe, przy jednoczesnym pozyskaniu odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Bliskość Warszawy i ogromny potencjał pracowniczy to główne zalety Łodzi, jako ośrodka BPO.

Jednym z głównych założeń strategii na lata 2007-2015, przyjętej przez Łódź, jest rozwój miasta w kierunku stworzenia europejskiego centrum Business Process Offshoring. Strategia ta ma przede wszystkim na celu stworzenie nowych miejsc pracy. W Polsce ośrodkami BPO stały się już Warszawa, Wrocław i Kraków, które w ciągu ostatniej dekady przeżyły ogromny rozwój w zakresie inwestycji usługowych.

Takie atuty, jak dobry klimat inwestycyjny, wysoko wykwalifikowani pracownicy, a także rozwój nowoczesnego rynku biurowego to główne czynniki przyciągające firmy. Łódź doskonale spełnia te warunki. Potencjał miasta dostrzegło już szereg firm, które w ostatnim czasie zdecydowały się na outsourcing części swojej działalności i właśnie w Łodzi upatrzyły swoją szansę.
Zaletą Łodzi, jako ośrodka BPO, jest centralne położenie, tuż obok największego centrum biznesu w Polsce – Warszawy. Od stycznia 2008 roku funkcjonuje wyjątkowo wygodne i szybkie połączenie kolejowe Łodzi ze stolicą: podróż z Warszawy do Łodzi nowoczesnym, cichym, bezprzedziałowym pociągiem trwa dziś około 90 minut a w przyszłości zostanie skrócona do 65 minut (w 2012 roku). W Łodzi działa także ciągle rozbudowywany, międzynarodowy port lotniczy. Dojazd z centrum miasta na lotnisko zajmuje ok. 10 min.
Niezwykle istotnym czynnikiem determinującym rozwój Łodzi, jako ważnego centrum biznesu jest kluczowy, z punktu widzenia wielu firm, HR pool, czyli oferowany przez dany region potencjał ludzki, bezpośrednio przekładający się na jakość zatrudnianych pracowników. Nie bezpodstawnie mówi się dziś o Łodzi, jako o mieście studenckim - na 24 uczelniach wyższych studiuje tam około 150 tysięcy studentów. Najważniejszymi ośrodkami akademickimi są Uniwersytet Łódzki, na którym kształci się m.in. przyszła kadra menedżerska oraz Politechnika Łódzka. Jej absolwenci to logistycy, informatycy i inżynierowie. W tym roku akademickim Politechnika utworzyła nowy kierunek – studia z zakresu nanotechnologii.
Realizacje projektów BPO w Łodzi
Najbardziej typowymi przykładami łódzkiego sektora BPO są powstałe tu centra finansowo-księgowe. W 2002 roku w Łodzi utworzono firmę Infosys BPO, filię Infosys Technologies, jednego ze światowych liderów w zakresie transformacji usług biznesowych. W październiku 2007 roku Infosys BPO Poland, zakupiła, należące wcześniej do koncernu Philips, Europejskie Centrum Usług. Obecnie centrum w Łodzi zatrudnia ponad 800 specjalistów z zakresu usług finansowo-księgowych, audytu, komórek usprawnień biznesowych i analiz oraz zakupów nieprodukcyjnych.
Podobnym przykładem jest projekt zrealizowany przez Atos Origin, firmę, która informatyzowała igrzyska w Pekinie. We wrześniu zeszłego roku Atos otworzył w Łodzi centrum finansowo-księgowe, zatrudniające ponad 200 osób. Przed podjęciem decyzji o inwestowaniu, firma rozważała inne lokalizacje, m.in. Czechy i Słowację. Za Łodzią przemawiały szczególnie takie elementy jak sprzyjający klimat inwestycyjny, szybki rozwój miasta oraz dostęp do wykształconych pracowników.

Nieco innym przykładem jest zrealizowany niedawno projekt firmy Fujitsu Services. W styczniu tego roku firma otworzyła w Łodzi swoje centrum typu helpdesk, podobne do powstałego wcześniej w Lizbonie. Centrum zajmuje się opracowaniem, budowaniem i obsługą systemów informatycznych klientów. W ciągu najbliższych trzech lat ma ono zatrudnić około 500 osób. Według przedstawicieli inwestora, firma wybrała Łódź ze względu na doskonałą infrastrukturę, wysoką jakość placówek edukacyjnych oraz umiejętności językowe absolwentów łódzkich uczelni. Firma współpracuje już z łódzkimi uczelniami wyższymi i zamierza szukać pracowników wśród studentów.

Łódzki rynek powierzchni biurowych w Łodzi

Korzystne warunki ekonomiczne i wzrost zainteresowania zagranicznych inwestorów łódzkim rynkiem sprawiają, że rośnie liczba inwestycji biurowych. Łódź obfituje w pofabryczne, opuszczone obiekty, które znajdują nowych właścicieli. Chcą oni przekształcić je w nowoczesne obiekty biurowe lub ekskluzywne apartamenty.

W Łodzi niezwykle mało jest nowoczesnej powierzchni biurowej. Obecne zasoby to 48 000 metrów kwadratowych powierzchni o standardzie A/B+ przy czym łódzki rynek nie oferuje powierzchni najwyższej jakości (spełniającej wszystkie kryteria klasy A).

Brak odpowiednich powierzchni biurowych – nowoczesnych, w dobrych lokalizacjach był jedną z istotnych barier dla rozwoju BPO w Łodzi. W krótkim czasie popyt choć w części zostanie zaspokojony, dzięki takim inwestycjom jak Forum76.


Forum 76. – dobre miejsce dla biznesu
Forum 76. Business Center to jeden z pierwszych biurowców klasy A w Łodzi, zlokalizowany u zbiegu alei Piłsudskiego i ulicy Kopcińskiego. Obiekt, którego budowa zakończy się w maju tego roku, składa się z siedmiu kondygnacji o łącznej powierzchni 12 000 metrów kwadratowych.
Realizację inwestycji Forum 76. rozpoczęto w kwietniu 2008 roku, przy udziale firmy Condite z Grupy Kolporter, wykonawcy projektu. Całkowita wartość inwestycji, sfinansowanej przez BRE Bank Hipoteczny i BRE Bank SA, to ok. 100 milionów złotych. Za komercjalizację przestrzeni powstałej w ramach projektu Forum76 odpowiada Jones Lang LaSalle Do najemców Forum 76. należą m.in. Deloitte, Bank Zachodni WBK oraz Bank Millenium.
Virako, deweloper inwestycji Forum76, do dyspozycji przyszłych najemców oddaje sale konferencyjne, 125 miejsc parkingowych, ogólnodostępną recepcję, restaurację oraz salonik prasowy. Dzięki doskonałej lokalizacji, obiekt jest dobrze skomunikowany z innymi częściami miasta, w pobliżu znajdują się ważne obiekty komercyjne oraz dwa parki: Źródliska i 3-go Maja.
Poza prestiżowym adresem, Forum 76. to także ciekawy i nowoczesny projekt, zaskakujący pod względem kompozycji i ciekawych rozwiązań architektonicznych. Budynek został skonstruowany przy użyciu najwyższej jakości materiałów. Biura są eleganckie i ergonomiczne. Główna recepcja mieści się w przeszklonym patio.
Wyjątkowym elementem Forum 76. jest taras z ogrodem znajdujący się na dachu niższej kondygnacji budynku. To wyjątkowe miejsce, gdzie pracownicy biurowca będą mogli spacerować wśród zieleni w przerwie od pracy. Taras pełni także funkcję estetyczną – jest oazą zieleni w samym sercu miasta.
***
Virako sp. z o.o. to łódzki deweloper, który posiada duże doświadczenie realizacji inwestycji budowlanych. Virako specjalizuje się również w zarządzaniu nieruchomościami komercyjnymi (centrami biurowymi). Dotychczas najważniejszą inwestycją spółki było Centrum Faktoria przy ulicy Dowborczyków w Łodzi. Virako zmieniło wnętrze Fabryki Motorów Henryka Wegnera z 1920 roku w nowoczesny wielofunkcyjny biurowiec klasy B+ o łącznej powierzchni użytkowej 3000 metrów kwadratowych.
« wstecz